Het prille begin
Stichting Afterbeat is in 2008 in Veendam begonnen met het organiseren van een sportdag met als doel jongeren te laten zien dat christenen niet saai zijn.

In 2009 werd de naam Afterbeat gekozen. Het evenement moest een soort festival worden met sport & muziek. De naam Afterbeat werd gekozen met het idee dat er meer is “after the beat”, dit paste erg goed in de visie. Het Sport & Afterbeat festival werd groots opgezet en er kwamen ongeveer 300 jongeren sporten. Maar het bleek best lastig om de jongeren ook bij het muziek gedeelte te betrekken.

afterbeat 2010 sharon kips

Sharon Kips bij Sport & Afterbeat Festival

In 2010 werd het evenement groter opgezet door een bekende naam toe te voegen aan de line-up van het muziekgedeelte. Sharon Kips was X-Factor winnares in Nederland en in 2010 Popstar finalist en werd als publiekstrekker ingezet. Het sporttoernooi trok ongeveer 450 jongeren en het muziekgedeelte rond de 150. Het festival was fantastisch, maar het muziekgedeelte trok opnieuw weinig publiek. In 2011 is er nog een poging gedaan om in het theater gebouw een Afterbeat Festival op te zetten in Veendam, maar het bestuur had sterk de indruk dat God andere plannen had. Er werd besloten te stoppen met het festival concept maar wel door te gaan met de sporttoernooien. Vooral zaalvoetbal was erg populair, dus dit werd doorgezet in de kerstvakanties in de vorm van een toernooi.

Buitenlandse bands
In 2011 kwam de eerste buitenlandse band naar Veendam voor een concert namens Afterbeat. New wave band ‘The Violet Burning’  kwam spelen in café Rembrandt, die zijn grote zaal gratis beschikbaar stelde voor een concert. Dit was het begin van iets nieuws. De New Wave band trok ongeveer 150 mensen, maar doordat de zaal niet al te groot was was de beleving prettig voor het publiek. Toch bleef het in de ogen van de bestuurders nog steeds teveel een ‘feestje voor christenen’ aangezien de bezoekers veelal christenen waren en de leeftijd van de bezoekers was hoger dan in de visie beschreven was.

Wipe Out
In de zomer van 2011 organiseerde Stichting Afterbeat met behulp van subsidies een Wipe Out in het Borgerspark te Veendam. Dit was een groot succes en veel niet kerkelijke jongeren uit de regio hadden zich opgegeven om met hun team mee te doen aan de Wipe Out. Het evenement trok rond de 250 deelnemers en 150 bezoekers. Na de Wipe Out hadden we in een grote tent een concert met de band Insalvation. Dit concert werd opnieuw slecht bezocht door de bezoekers van de Wipe Out. Het vraagstuk hoe jongeren te trekken naar het muziekgedeelte van Afterbeat was nog niet opgelost. Wat is hedendaags de beste vorm van evangelisatie?

Scholen
De wens was al langer om op de scholen actief te kunnen zijn om daar jongeren te kunnen uitnodigen voor de evenementen. Deze wens kwam voort uit het werk van The Message Trust in Manchester. Een organisatie die via scholenwerk met bands in scholen lessen verzorgt. Echter bleek dit erg lastig. Het was al lastig om posters en flyers op de scholen op te hangen. We werden gedwongen creatief te denken en achteraf was dit in onze ogen leiding van God.

Doordat een van de partner kerken binnen Veendam samenkwam in het Ubbo Emmius college, besloten we een concert te gaan organiseren in de kantine van die school. Alles was voor handen. Licht, geluid en we konden zelfs een stukje catering verzorgen. We boekten een jonge punkband uit de Verenigde Staten en we vroegen aan de scholen in Veendam of we in de pauzes met de bands een korte show mochten geven om jongeren uit te nodigen voor een gratis concert. Ineens leek er iets te veranderen bij de scholen en ze vonden het een leuk initiatief. Het concert werd bezocht door ongeveer 150 jongeren en het merendeel van de jongeren kwam regelrecht vanuit de scholen uit Veendam. Tijdens het concert werd een getuigenis verteld van een van de bandleden en het leek de jongeren te raken. We hadden eindelijk het gevoel dat we op de goede weg zaten.

Vlak daarna in februari 2012 probeerden Stichting Afterbeat deze tactiek nog een keer met de band Everfound uit Denver (USA). Het bezoekersaantal lag iets lager, maar er waren opnieuw jongeren aanwezig vanuit de scholen.

Na dit concert probeerde Stichting Afterbeat steeds vaker contact te leggen met de jongeren via straatwerk. Voornamelijk met onze Nederlandse ambassadeurs ging Stichting Afterbeat tijdens de koningsmarkt de straat op om optredens te doen en tegelijk het evangelie te vertellen. De drang om jongeren positief te stimuleren in het zoeken van hun talent en het evangelie te vertellen bleef. Elke mogelijkheid werd aangegrepen om iets te kunnen organiseren, omdat de overtuiging er was dat God een bedoeling had met Afterbeat.

Groot concert Leeland
God liet duidelijk zien welke deuren open gingen en welke dicht bleven. Een van de deuren die dicht ging, was het organiseren van de zaalvoetbaltoernooien. De deuren die open gingen konden soms erg veel strijd opleveren, maar dit waren tegelijk ook antwoorden. 2012 was het meest actieve jaar van Stichting Afterbeat. Er was al een concert geweest met Everfound en in april was er een straatactie geweest met Nederlandse artiesten. In juli van dit jaar stond een derde evenement gepland. Dit zou een groot risico zijn omdat de kosten behoorlijk hoog waren. De band Leeland was geboekt uit de Verenigde Staten. Deze band was binnen christelijk Nederland erg populair. Insalvation stond in het voorprogramma en Afterbeat hoopte met dit concert wat naamsbekendheid te krijgen onder christenen omdat het belangrijk leek dat er ook christenen naar de evenementen bleven komen. Daarnaast hoopte de Stichting wat geld te verdienen aan ticketverkoop en sponsorwerving.

Tijdens het concert gebeurden er geweldige dingen. Een jongen kocht een kaart (20 euro) en kwam tijdens het concert tot bekering. Ook kwam er een man naar een bestuurslid en die aangaf dat hij blij was dat er vertaling geregeld was voor het praatje tijdens het concert. Dit was een wonder, aangezien er geen vertaler aanwezig was geweest. God was duidelijk aanwezig tijdens het concert waarin centraal stond dat de kerk  ‘het stof van de kleren moest schudden’. “We moeten opstaan!” was de boodschap van Leeland. Na dit concert hebben we een grote geestelijke verandering gezien in de kerken in Veendam, maar ook binnen de stichting zelf. De grootste visionaire stappen zijn gemaakt in dit jaar.

Een nieuwe weg
Omdat het concert van Leeland een te groot risico was achteraf, besloten we toch weer de focus te hebben op het geven van kleinere lokale concerten. Toen er geen geld meer in kas was, kon er geen concert meer voor de kerstvakantie worden georganiseerd, terwijl dit wel in de planning stond. Er werd besloten om geen concert te organiseren en het aan God over te laten. Op dat moment zocht een boekingsagent uit Duitsland contact. Hij had een praktisch probleem. Hij had een tour met 4 buitenlandse bands en moest voor 1 nacht nog een overnachting regelen voor deze bands. De voorkeur lag in Nederland omdat ze de dag erna een concert hadden in het noorden van het land, dus Veendam zou ideaal zijn. De deal was als Afterbeat een overnachting + maaltijden konden regelen, 3 van de 4 bands gratis een akoestisch concert zouden geven. God liet zien dat bij hem alles mogelijk was en dat we niet zomaar iets aan ons voorbij konden laten gaan. De bands Sacrety (Dui), Spoken (USA) en Righteous Vendetta (USA) gaven in de maand oktober een fantastisch concert in Grand Cafe Rembrandt.

In Februari 2013 kwam er opnieuw een Amerikaanse punkband naar Veendam en weer stelde de eigenaar van Rembrandt zijn grote zaal tot zijn beschikking. De zaal was behoorlijk vol met ongeveer 250 bezoekers. De band had een DJ, Tim Heil, meegenomen die ook onderdeel was van een andere band genaamd Transform. Deze ontmoeting was het keerpunt in de geschiedenis van Afterbeat.

In mei van dit jaar kwam in samenwerking met Events4Christ de Canadese band Newworldson naar Veendam. De Jinx, de plaatselijke discotheek in Veendam, stelde de club beschikbaar tegen goede voorwaarden en het was een fantastisch muzikaal spektakel. Het werd de stichting inmiddels wel duidelijk dat grote concerten voor christelijk entertainment toch niet de weg was die God voor ogen had met Afterbeat. Het werd hier duidelijk dat dit niet de weg was die Afterbeat moesten blijven volgen.

De geestelijke doorbraak: “In de gunst van het volk”
De stichting bleef in contact met Tim Heil van de band Transform DJs en uiteindelijk bleek dat de DJ’s een Europese tour hadden in november van dat jaar. Er waren echter te weinig inkomsten om mee te kunnen liften op de tour van Transform DJ’s. Toch drongen de DJ’s er op aan dat ze graag naar Veendam wilden komen voor een show. Omdat er tot nu toe alleen ervaring was met volledige bands was Afterbeat wat terughoudend, maar besloot toch te onderzoeken wat God wilde met deze DJ’s.

Er werd besloten een volgende stap naar het voorbeeld van The Message Trust te zetten. Jonathan Burgess van de Transform DJs kwam met het idee om net als The Message lessen aan te bieden op het voortgezet onderwijs. Het bestuur en Alko Stoel (oprichter) vonden dit een geweldig idee. Jarenlang was Alko een fan van de band The World Wide Message Tribe (later the Tribe met o.a. Lindz West van Lz7) wat nu The Message Trust is. The Message is een organisatie met 5 bands die scholen in gaat om lessen te verzorgen en aan het eind van de week een concert geeft waarbij het evangelie wordt gedeeld.

De Rembrandt besloot weer de grote zaal gratis beschikbaar te stellen voor een concert en de scholen waren ineens razend enthousiast over de workshops die werden aanboden. De show werd druk bezocht met 270 gereserveerde kaarten van jongeren uit de scholen.  Dit was de doelgroep die Afterbeat voor ogen had. Jongeren die God niet kenden bezochten het concert. Tijdens het concert werd het evangelie gedeeld door 1 van de DJ’s en jongens die stoer binnen kwamen lopen zaten even later huilend van geluk bij de nazorg. Een groot wonder gebeurde. Voor Afterbeat was het duidelijk dat dit de weg was die God liet zien.Na het concert zaten de bestuursleden na te praten in de auto over wat er nu eigenlijk gaande was. Op dat moment kwam er een bijbeltekst binnen uit Handelingen.

Handelingen: 2:47  Ze prezen God en stonden in de gunst bij het hele volk. En iedere dag vergrootte de Heer de groep van hen die gered worden.

Hierdoor leek alles duidelijk te worden en kwam er bevestiging voor de weg die Afterbeat ging, God heeft de tijd genomen om de harten van mensen in Veendam te bewerken. Juist in Veendam waar slechts 2% van de bevolking geregistreerd staat als christen laat God zien dat als we in de gunst van het volk staan, alles in Zijn naam mogelijk is. Daarnaast zorgde God dat de aantrekkingskracht groter werd. Scholen waar Afterbeat eerst niet welkom was, openden hun deuren voor Afterbeat en de plaatselijke horeca ondernemers verwelkomden de stichting in hun club of bar. Na 2013 werd dit de werkwijze van de stichting. Workshops op scholen, gratis kaarten uitdelen en een show in de plaatselijke bar of discotheek waarbij het evangelie werd gedeeld. In 2014 bleek deze visie/formule, door God gegeven, weer een succes. Honderden jongeren kwam naar de plaatselijke club voor een show. Ook werd er een tweede Afterbeat lokatie opgericht in Kolummerzwaag, Afterbeat Noord Oost Friesland.

Intussen heeft Afterbeat meer dan 7 jaar ervaring in schoolprojecten, artiesten management en event management. Het ondersteunen van festivals, conferenties, kerkdiensten en andere evenementen behoort ook tot de mogelijkheden van Afterbeat. Oprichter Alko Stoel werkte jarenlang als event manager in Nederland en Schotland. Vanaf 2015 zat hij in het management van de band Transform (voorheen Transform DJS) en werkte als boekingsagent bij CBooking & CManagement voor nationale en internationale artiesten.

In 2017 begon Alko samen te werken met de eerder genoemde Engelse organisatie The Message Trust. Een jaar later verhuisde hij met zijn gezin naar Schotland om The Message in Scotland te helpen bij het opzetten van schoolprojecten in het hele land. Na veel te hebben geleerd, kwam in 2020 het verlangen om Afterbeat verder uit te bouwen in Schotland en Nederland en meer de focus op EDM te hebben (Electronic Dance Music). In 2020 werd Afterbeat opgericht in het Verenigd Koninkrijk.

“Jongeren zijn slechts op twee plaatsen in grote aantallen te vinden, op scholen en online. Om een generatie in grote aantallen te beïnvloeden, jongeren aan te trekken en enthousiast te maken voor het evangelie, geloven we dat ons schoolwerk door middel van professionele EDM artiesten gecombineerd met uitdagende lessen de manier is om dat te bereiken. Aan het einde van de week hebben we een geweldig show- en vervolgprogramma om jongeren in hun geloof te sterken in hun discipelschap. Naar mijn mening is dit de meest effectieve en leuke manier om jongeren enthousiast te krijgen voor het evangelie. Partnerschap in onze missie is de sleutel in alles wat we doen. We dienen de lokale kerk en bemoedigen, coachen en helpen hen bij het ontwerpen van een vervolgprogramma. We proberen jaarlijks terug te keren naar de dezelfde scholen en kerken met nieuwe lessen en missies! “

Alko Stoel – Directeur